TEMPORADA REGULAR

L’esport durant l’embaràs

TEMPORADA REGULAR

L’esport durant l’embaràs

TEMPORADA REGULAR

L’esport durant l’embaràs

CEDIDES


El dubte és lògic i evident. Puc fer esport si estic embarassada? No és perillós i arriscat pel correcte desenvolupament de l’embaràs? La resposta és clarament que no. Ara bé, cal informar-se sobre què és convenient i què no. Seguir uns consells bàsics, i aplicar el sentit comú, poden fer que l’esport resulti molt beneficiós durant l’embaràs.


No convé emmirallar-se en casos d’esportistes d’elit que han seguit competint al màxim nivell durant l’embaràs.

Primer de tot i perquè quedi clar: les embarassades no cal que tinguin por a practicar esport durant l’embaràs. Amb precaució, l’exercici físic pot aportar diferents avantatges com ara tonificar els músculs abdominals, de la pelvis i les lumbars, augmentar el benestar físic i psicològic, estimular la circulació sanguínia i la tensió arterial, millorar l’oxigenació del fetus, disminuir el risc de diabetis gestacional o bé evitar l’increment excessiu de pes, entre altres beneficis.

La millor recepta: el sentit comú

Sabent que l’esport no està ni molt menys prohibit durant l’embaràs, en qualsevol cas, és imprescindible seguir una sèrie de recomanacions que segur que, per ser força evidents, no sorprendran ningú. En primer lloc, és molt aconsellable fer un reconeixement mèdic previ per tal d’adaptar l’exercici físic a l’estat i les fases de l’embaràs i assegurar-se que no hi ha cap complicació que desaconselli la possibilitat de fer esport.

L’esport és beneficiós per a les embarassades però cal adaptar la intensitat de l’exercici tenint en compte els hàbits i rutines prèvies. És a dir, si abans de l’embaràs no es practicava esport amb una certa intensitat, no ens posarem a fer exercicis intensos durant l’embaràs. I, de fet, si ja els fèiem abans de l’embaràs, tampoc cal seguir-los fent al mateix nivell després. En aquest sentit, és un mal exemple emmirallar-se en els casos d’esportistes professionals que han seguit competint al màxim nivell mentre estaven embarassades. Són casos extrems de persones que tenen el cos habituat a un esforç físic molt elevat. El cas de l’atleta nord-americana Amber Miller, que el 2011 va disputar la Marató de Chicago embarassada de 39 setmanes i que va parir just acabar la cursa, indica el que no s’ha de fer.

Pel que fa al tipus d’esport i exercicis, cal evitar els esports de contacte i aquells on és fàcil que hi hagi impacte pèlvic per cops, caigudes, salts… Així, cauen de la llista el bàsquet, el futbol, l’esquí, l’equitació, etc. Tampoc són aconsellables els esports on hi ha canvis bruscos de direcció com ara els esports de raqueta. I tampoc aquells esports o exercicis físics que facin augmentar la pressió de l’abdomen.

Convé sempre evitar el sobreesforç i el patiment en l’esport durant l’embaràs. La pràctica esportiva ha de ser agradable i no ha de fer augmentar amb excés el nombre de pulsacions. Per això, s’ha d’anar amb compte amb el que potser és la pràctica esportiva més estesa: córrer. Com que és una de les activitats físiques que poden afectar la zona pèlvica, és recomanable consultar amb un metge la seva conveniència.
En tot cas, cal aplicar la lògica mencionada anteriorment. Si l’embarassada ja corria abans de l’embaràs, segurament podrà seguir-ho fent tot i que baixant el ritme.

Valentina_Yachichurova

Caminar, la natació o el ioga són algunes de les activitats físiques més recomanades per a les embarassades.

Els esports recomanats

Hi ha una sèrie d’esports que per les seves característiques són els més recomanats per a les embarassades. El més bàsic i fàcil de tots és caminar. Una mitja hora a bon ritme al dia, per exemple.

La natació i altres exercicis físics dins l’aigua, com ara l’aquaeròbic, també són molt recomanables degut a les condicions de flotabilitat de l’aigua, que permeten fer moviments que fora de la piscina podrien ser perjudicials. Cal adaptar, però, l’activitat a les fases de l’embaràs i no són aconsellables les piscines durant les últimes sis setmanes per tal d’evitar el risc d’infecció.

Altres pràctiques suaus com el ioga, el tai-txi o el pilates ajuden a fer estiraments i també formen part de la llista que fa possible mantenir una activitat esportiva saludable durant l’embaràs.

Flickr. Danny

L’ESPORT DURANT L’EMBARÀS
|  FOSBURY.CAT  |