TEMPORADA REGULAR

IOGA : L’AJUDA MÉS RECOMANADA

TEMPORADA REGULAR

IOGA : L’AJUDA MÉS RECOMANADA

TEMPORADA REGULAR

IOGA : L’AJUDA MÉS RECOMANADA


Fa cosa d’una dècada, el ioga era una pràctica remota, que es practicava en recintes curiosos i tancats que despertaven nassos arrufats. “Coses orientals rares” asseveraven les senyores del Carrer de Sant Antoni de Mataró, per parlar­-los d’un cas concret. Fa cosa d’un lustre, qui més qui menys ja havia destriat el gra de la palla i no confonia aquesta disciplina amb l’extensa parentela de pràctiques amb divisa asiàtica que guanyen adeptes a casa nostra. El tercer salt temporal el podem fer als nostres dies quan des de la mateixa Seguretat Social ja es recomana a les parelles, primer de tot, que facin ioga especial per a embarassades durant la gestació del seu fill i filla. Per què, aquest procés?


Aprendre a respirar correctament i mantenir la musculatura forta són alguns dels objectius del ioga, un esport ideal per a embarassades. “Des del primer dia em van recomanar que en fes i no vaig dubtar, m’ajuda, no només durant les sessions, sinó també a casa, després”, explica l’Anna, camí de les seves darreres setmanes d’embaràs. La selva d’informació que és internet està engreixada d’estudis que arriben a mencionar el ioga especial per a futures mares com una ajuda que redueix els símptomes depressius durant la gestació fruit del ball d’hormones que sofreix la dona. “Va molt bé, de debò”, ens diu la nostra embarassada. Serà qüestió d’intentar entendre el perquè.

Millora l’estat d’ànim de l’embarassada

Partim de l’escepticisme de tota disciplina o substància que ens asseguri que ens millorarà l’humor. Ho sento. El ioga diuen que propicia un millor ànim a les embarassades. L’Anna serà mare per primera vegada i ho corrobora. El període de l’embaràs està ple de dubtes, tensions i dolors que òbviament la protagonista no havia tingut abans. És per això que molts professionals relacionats amb l’embaràs coincideixen que un bon estat d’ànim és essencial.

Per a això, una opció és recórrer a tècniques de relaxació, molt saludables tant per a la futura mare com per al petit que està creixent en el seu interior. La que encapçala la llista de les preferides és el Hatha Ioga, un dels ioges més bàsics, indicat especialment per a les embarassades. “El seu principal objectiu és ajudar al fet que els nou mesos, el naixement i el postpart es desenvolupin de la forma més sana i relaxada possible”, assegura Mònica Suàrez, de Kinder Quiropràctics, que és professora titulada de ioga. Explica que “gràcies a les postures del ioga i la meditació, la dona desenvolupa confiança i aprèn a escoltar-­se a si mateixa i els ritmes naturals del seu cos”. La professional afegeix que “pot ser especialment beneficiós en un moment de particular inestabilitat emocional com pot ser l’embaràs per a algunes dones.”

Aprendre a respirar i enfortir la musculatura

Aquesta és la porta d’entrada. Les futures mares visualitzen el part durant pràcticament cada dia de la gestació i en aquest sentit el ioga practicat durant l’embaràs pot permetre un part més plàcid. “Si no hi ha risc, l’exercici que implica el ioga és beneficiós tant emocionalment com físicament i mentalment –explica Suàrez–. Si una d’aquestes tres parts està malament, les altres també, per això busquem l’equilibri interior per trobar tranquil·litat”, afegeix. Corporalment, exercitar la respiració i els músculs són dues de les prioritats del Hatha Ioga, que inclou la tècnica de respiració coneguda com “uiagi”, que consisteix a inspirar profundament i lentament pel nas fins a omplir els pulmons d’aire i després exhalar fins a comprimir l’estómac. Aquests exercicis són molt semblats als de les classes d’educació maternal, i poden ajudar durant el part.

Per facilitar el progrés natural del part i fer-­ho menys dolorós, també es recomana tonificar els músculs, sobretot els de la zona pèlvica i els malucs, procés en el qual el ioga també pot ajudar. A més a més, segons la professional “el ioga també ajuda a alleujar els dolors de la columna causats pel creixement del ventre i la millora de la musculatura pèlvica pot reduir el risc d’incontinència i de restrenyiment i representa un massatge ideal a tots els òrgans del cos”.

Més relaxació

Bona part d’aquests beneficis els ha experimentat l’Anna, molt contenta d’haver fet ioga. Ella té la baixa des de fa setmanes i des del cinquè mes va començar a practicar ioga una vegada per setmana. Ella assegura que les classes són “moments de relax, que et dóna eines per altres moments. No sé si durant el part amb tot el que comporta estaré per les coses que he anat aprenent, però mentrestant serveix per anar aprofundint en el coneixement del cos, que prou canviat que està”. La quiropràctica i mestra de ioga afegeix que “les mares, gràcies a ioga i a l’entorn que propicia, adquireixen més consciència del fet de portar una criatura dins la panxa i els donem eines per escoltar­-la i estar-­hi atentes”.

Les diferents posicions i els seus beneficis

El ioga pre­natal és més simple que altres disciplines i s’acostuma a basar en una sèrie de posicions amb les que les futures mares preparen el cos per a menesters concrets.

El Lotus:
La postura preparatòria per a la sessió de ioga ajuda a relaxar i descansar la part inferior de l’esquena. Consisteix a asseure’s amb les cames creuades, l’esquena recta i les mans recolzades sobre els genolls.

L’Àguila:
Assegudes de genolls, creuen els braços per davant de tal manera que el braç esquerre estigui per sobre del dret. Mantenint els palmells junts, aixequen els colzes i estiren els dits cap al sostre. Millora la concentració i el sentit de l’equilibri, i ajuda a calmar la ciàtica o dolor d’esquena.

Viparita Karani:
A terra amb el maluc el més enganxat possible a la paret, la mare estira les cames cap amunt. És una posició amb poderosos efectes sobre la circulació i la pressió sanguínia, però durant la gestació cal ser cauts en realitzar­-la, doncs estar amb la panxa cap amunt pot resultar incòmode.

El bebè:
Imitar la posició de la criatura és una bona forma de relaxar­-se. De cap per avall, la mare flexiona la cama dreta, recolzant el genoll de costat a l’altura del maluc. Deixa la cama esquerra estesa. El braç dret també ha d’estar flexionat, mentre que l’esquerre, ha d’estar sota la galta o estès al costat del tronc, recolzat en el terra i amb el palmell de la mà cap amunt. El tronc ha d’estar lleugerament elevat i recolzat del costat esquerre, igual que la galta.

El gat:
De quatre grapes, s’inspira mentre es duu la barbeta cap al pit, encorbant l’esquena en forma d’O, i s’expira arquejant l’esquena mentre puges el cap cap amunt. Aquesta posició actua alliberant la columna vertebral del pes i la pressió i relaxant l’esquena.

IOGA : L’AJUDA MÉS RECOMANADA
|  FOSBURY.CAT  |